Jesteś tutaj

Lekcje biblioteczne dla szkół i przedszkoli

Lekcje biblioteczne dla szkół i przedszkoli

Zapraszamy szkoły i przedszkola do udziału w lekcjach bibliotecznych. W ramach zajęć najmłodsze z dzieci poznają przestrzeń biblioteki, panujące w niej zasady, a starsze nauczą się korzystania z księgozbioru oraz katalogu on-line. Organizujemy także tematyczne spotkania z elementami warsztatowymi.

Dla młodszych dzieci (przedszkola i klasy 0-II) przygotowałyśmy m.in.:

  • Kto ty jesteś? – Polak mały – o symbolach narodowych,
  • Cztery pory roku – o tym, jak zmienia się przyroda,
  • Czemu dzieci jedzą śmieci? – o zdrowym odżywianiu
  • Szary domek i przyjaciele

Maluchy zapraszamy także na teatrzyki biblioteczne.

Starsze dzieci (III-VII) mogą uczestniczyć w zajęciach m.in.:

  • Bajka wszystkomogąca. Zajęcia twórcze dla III-V klas, czas do 60’.

Pewnego razu postacie ze znanych bajek wysypały się kart swoich książek. Nie wiadomo, czy przestały im się podobać, czy – znudzili się swoimi historiami. Twoim zadaniem będzie stworzyć własną opowieść, której znani bohaterowie przeżyją nowe przygody i spotkają nowych przyjaciół w nowych wymyślonych przez Ciebie miejscach.

Ćwiczenie kreatywności, sprawności językowej, konstruowania opowiadań z wykorzystaniem znanych baśni i bajek.

  • Mity i ich znaczenie dla ludzi – prezentacja z elementami warsztatowymi dla klas V-VI, czas ok 60’.

Co to są mity, skąd się wzięły, czym się charakteryzują? Przegląd przepisów na stworzenie świata i człowieka. Czy bogów da się lubić? Co mają wspólnego mity o herosach z komiksami Marvela? Po co współczesnemu człowiekowi wiedza o starożytnych mitologiach? Czy istnieją mity współczesne?

  • Bogowie i herosi – gra mitologiczna. Zajęcia dla klasy VI-VII, czas ok. 120’.

Jesteście drużynami herosów, które rywalizują ze sobą o laur zwycięstwa. Rozpoznajecie bogów greckich, walczycie z potworami, unikacie niebezpieczeństw i dzięki swoim roztropnym odpowiedziom zdobywacie Olimp.

Powtórka z mitologii greckiej, z elementami historii i geografii w formie rywalizacji.

  • Kiedy słońce było bogiem – opowieści o wierzeniach dawnych Słowian. Zajęcia dla klasy VI-VII z elementami warsztatowymi, czas ok. 120’.

Jak powstał świat Słowian? Kto nim rządził? Co się działo z człowiekiem po śmierci? Co było straszniejsze – rozgniewać boga czy demona? Posłuchajcie opowieści o wierzeniach ludzi, którzy dawno temu zamieszkiwali te tereny.

Przedstawienie mitologii słowiańskiej, kosmogonia i teogonia, powtórzenie informacji o micie,  czytanie ze zrozumieniem.

  • Do czego służy biblioteka? Warsztaty z edukacji bibliotecznej dla klas V-VII. Czas ok. 60’

Kto wpadł na to, żeby gromadzić książki w jednym miejscu i po co to robiono? Co to jest ISBN i czy wszystkie książki go mają? Co jest ważniejsze – tytuł czy autor? Ilu ludzi potrzeba, by powstała książka? Jak działa katalog biblioteczny i czy wszystkie biblioteki są takie same? Czym się różni książka beletrystyczna od popularnonaukowej i naukowej i co z tego rozróżnienia wynika?

Zajęcia pomagające dzieciom nauczyć się korzystania z bibliotek i katalogów. W formie zabawy uczy wyszukiwania potrzebnych informacji i treści. Pokazuje różnorodność bibliotek i ich zasobów.

  • Od pisma klinowego do kodów binarnych; od papirusu do ebooka – opowieść o tym, jak powstawała współczesna kultura – prezentacja dla klas IV-V czas ok 60’

Prezentacja o tworzeniu się przekazów piśmiennych i ich przełomowych momentach.

Opowiemy o pierwszych zapisach i o tym, kto pisał na pergaminie a kto na papirusie; przyjrzymy się średniowiecznym inkunabułom i pracy zecera. Poznamy Jana Gutenberga i wpływ jego wynalazku na rozwój cywilizacji. Dowiemy się, co to jest indeks ksiąg zakazanych i cenzura, a także co to  analfabetyzm i czym się różni od analfabetyzmu wtórnego, o postępie technicznym i o tym, jaki ma wpływ na rozwój kultury piśmiennej.

  • Tropimy toponimy – czyli o nazwach miejscowości – Zajęcia dla dzieci klas IV-V, czas. ok. 60’

Skąd się wzięły nazwy miejscowości? Czy coś oznaczają? Jaki mają związek z podaniami i legendami? Kto je wymyślił?

Prezentacja (ok. 30 min) zakończona zadaniem polegającym na wymyśleniu, skąd pochodzą nazwy dzielnic Gdańska na podstawie proponowanych w prezentacji tropów. Spotkanie zakończone czytaniem wymyślonych przez dzieci opowieści.

  • Podróże z Kolumbem – zabawa edukacyjna dla IV-VI klasy. Czas ok. 60’

Jesteś załogantem na jednym z trzech statków Krzysztofa Kolumba, wyruszasz w nieznane i nie wiesz, jak potoczą się Twoje losy. Rozwiązując zadania, poznajesz też innych podróżników, którzy odkrywali świat.

  • Umarł w butach – zabawa związkami frazeologicznymi dla IV-VI klasy, czas ok. 60’

Rośniecie jak na drożdżach i oleju w głowie wam nie brak. To widać jak na dłoni. Ale teraz trzeba zakasać rękawy i zabrać się do pracy (oby nie była to praca syzyfowa). Sami zobaczycie, że Wasze pomysły będą sypać się jak z rogu obfitości!

Zadania polegające na rozpoznawaniu związków frazeologicznych, ich cech charakterystycznych i szukaniu źródeł ich pochodzenia.

  • Spisek koronacyjny - gra miejska dla dzieci IV-VII z opiekunami – trasa ok. 4 km, czas. ok. 120’.

Waszym głównym celem jest dekonspiracja spisku na życie króla. Wcielacie się w szpiegów kontrwywiadu królewskiego i rozwiązując zagadki, szukacie kluczy, by odkryć zdrajcę. Spieszcie się, czasu jest coraz mniej.

Gra fabularna na podstawie historycznych wydarzeń. Uczestniczą w niej drużyny 4-5 osobowe z dorosłym opiekunem. Przyda się wygodne obuwie.

Zainteresowanych nauczycieli prosimy o kontakt:

tel. 58 553- 05- 51

e-mail: bibliotekanafali@wbpg.org.pl