Zapraszamy na spotkanie z architektką Danutą Olędzką i dr Błażejem Ciarkowskim wokół trójmiejskiej architektury czasów PRL-u.
Jak wyglądała praca architektów w powojennym Gdańsku? Z jakimi trudnościami musieli zmierzyć się projektanci Teatru Muzycznego w Gdyni? Dlaczego na dachu Falowca nie udało się otworzyć kawiarni?
Na te i mnóstwo innych pytań dotyczących architektury czasów PRL-u poszukamy odpowiedzi podczas spotkania z Danutą Olędzką, architektką, która współtworzyła zespół projektujący osiedle Przymorze, w tym mieszkania dwóch prototypowych Falowców. Zaprojektowała również gdański Dom Technika oraz wiele innych budynków mieszkalnych i użyteczności publicznej.
O swojej książce poświęconej Danucie i Danielowi Olędzkim („Danuta i Daniel Olędzcy. Architektura na miarę możliwości”, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2023) opowie dr Błażej Ciarkowski, architekt i historyk architektury, adiunkt w Instytucie Historii Sztuki UŁ.
Swoje zainteresowania badawcze koncentruje na powojennej architekturze polskiej i światowej, związkach architektury i polityki, a także konserwacji i ochronie dziedzictwa ruchu modernistycznego. Autor książek oraz artykułów naukowych i popularno-naukowych (m.in. „Bolesław Kardaszewski. Architektura i polityka”, „Odcienie szarości. Architekci i polityka w PRL-u”, „Miastoprojektanci: łódzcy architekci w czasach PRL-u”).
O książce:
On – syn inspektora celnego Wolnego Miasta Gdańska, starszy strzelec w Powstaniu Warszawskim, a później więzień obozu Altengrabow. Ona – córka urzędnika gminnego, podczas wojny wysiedlona wraz z rodziną z Nowogródka. Połączyły ich bolesne wspomnienia, Gdańsk i miłość do architektury. Dzielił charakter, spojrzenie na świat i ścieżki kariery. Daniel i Danuta Olędzcy – jedna z najbardziej niezwykłych par w świecie polskiej architektury. W odróżnieniu od Kardaszewskich, Piechotków czy Brukalskich, oboje odnieśli znaczące sukcesy, nie rezygnując przy tym z własnej indywidualności.
Dziś trudno wyobrazić sobie Trójmiasto bez zaprojektowanych przez nich ikonicznych budynków. Dziełem Daniela Olędzkiego są Teatr Wybrzeże, Teatr Muzyczny czy Opera Bałtycka. Danuta Olędzka natomiast projektowała słynne falowce oraz Dom Technika. Żyli razem, ale rzadko projektowali wspólnie, wiedząc, że współpraca dwóch tak silnych osobowości wymagałaby od nich zbyt daleko posuniętych kompromisów. Oboje jednak kierowali się tą samą zasadą: architektura powinna być „realizacją ludzkich marzeń”. Marzeń o dobrym codziennym życiu i marzeń o stworzeniu pomnika swojej epoki.