Propozycje dla klas I-III
Legenda o Smoku Wawelskim jest przedstawiona dzieciom w formie teatrzyku kamishibai (japońskiej formy teatru ilustracji). Uczestnicy zajęć poznają lub przypomną sobie treść legendy. Wspólnie wykonamy zadania związane z fabułą, planem wydarzeń i Zamkiem Królewskim na Wawelu. Na zakończenie spotkania dzieci ozdobią poszczególne kartonowe elementy i zbudują wspólnie zamek.
Zajęcia rozpoczynają się na dywanie od rozmowy na temat Wszechświata oraz wysłuchania przez uczestników ciekawostek o kosmosie i astronautach. Następnie dzieci obejrzą film edukacyjny oraz rozwiążą wylosowane przez siebie wcześniej zagadki. Kończąc nasze spotkanie, trzeba będzie wykorzystać swoją kreatywność i wyobraźnię, ponieważ zaprosimy uczestników do stworzenia własnej planety.
Na wstępie zapoznajemy dzieci z legendą o flądrze. Nawiązując do miejsca występowania ryby i posługując się prezentacją, opowiadamy o Bałtyku, ciekawostkach z nim związanych, roślinach, ptakach i rybach występujących w tych wodach. Następnie dzieci wykonają w technice origami swoją rybkę. Podsumowaniem zajęć będzie quiz edukacyjny z wiedzy o Bałtyku.
Kim jest wydawca, bez czego książka na pewno nie powstanie? Czy książki zawsze powstawały w ten sam sposób? Na te pytania i wiele innych odpowiemy podczas naszego spotkania. Prześledzimy drogę książki od samego początku, kiedy powstaje w głowie autora, do chwili, gdy trafia ona do rąk czytelnika. Zwiedzimy bibliotekę, przypomnimy sobie, jakie są zasady wypożyczania, a pod koniec spotkania każde dziecko wykona własną zakładkę do książki.
Propozycje dla klas IV-VII
Pewnego razu postacie ze znanych bajek wysypały się z kart swoich książek. Nie wiadomo, czy przestały im się podobać, czy – znudzili się swoimi historiami. Twoim zadaniem będzie stworzyć własną opowieść, której znani bohaterowie przeżyją nowe przygody i spotkają nowych przyjaciół w nowych wymyślonych przez Ciebie miejscach.
Ćwiczenie kreatywności, sprawności językowej, konstruowania opowiadań z wykorzystaniem znanych baśni i bajek.
Zabawa w wymyślanie historii na podstawie opowiadania Beatrice Alemagna „Pięciu nieudanych”. Co by się stało, gdyby bohaterów jej historii włożyć w inną fabułę? Jak by się zachowywali, co przeżyli? Nie ma złych odpowiedzi, nie ma złych rozwiązań. To zadanie, w którym ogranicza Was jedynie Wasza wyobraźnia (no i czas).
Jesteście drużynami herosów, które rywalizują ze sobą o laur zwycięstwa. Rozpoznajecie bogów greckich, walczycie z potworami, unikacie niebezpieczeństw i dzięki swoim roztropnym odpowiedziom zdobywacie Olimp.
Powtórka z mitologii greckiej, z elementami historii i geografii w formie grywalizacji.
Kto wpadł na to, żeby gromadzić książki w jednym miejscu i po co to robiono? Co to jest ISBN i czy wszystkie książki go mają? Co jest ważniejsze – tytuł czy autor? Ilu ludzi potrzeba, by powstała książka? Jak działa katalog biblioteczny i czy wszystkie biblioteki są takie same? Czym się różni książka beletrystyczna od popularnonaukowej i naukowej i co z tego rozróżnienia wynika? Czy można bać się książki?
Zajęcia pomagające dzieciom nauczyć się korzystania z bibliotek i katalogów. W formie zabawy uczy wyszukiwania potrzebnych informacji i treści. Pokazuje różnorodność bibliotek i ich zasobów.
Jak powstał świat Słowian? Kto nim rządził? Co się działo z człowiekiem po śmierci? Co było straszniejsze – rozgniewać boga czy demona? Posłuchajcie opowieści o wierzeniach ludzi, którzy dawno temu zamieszkiwali te tereny.
Przedstawienie mitologii słowiańskiej, kosmogonia i teogonia, powtórzenie informacji o micie, czytanie ze zrozumieniem.
Co to są mity, skąd się wzięły, czym się charakteryzują? Przegląd przepisów na stworzenie świata i człowieka. Czy bogów da się lubić? Co mają wspólnego mity o herosach z komiksami Marvela? Po co współczesnemu człowiekowi wiedza o starożytnych mitologiach? Czy istnieją mity współczesne?
Prezentacja o tworzeniu się przekazów piśmiennych i ich przełomowych momentach.
Opowiemy o pierwszych zapisach i o tym, kto pisał na pergaminie a kto na papirusie; przyjrzymy się średniowiecznym inkunabułom i pracy zecera. Poznamy Jana Gutenberga i wpływ jego wynalazku na rozwój cywilizacji. Dowiemy się, co to jest indeks ksiąg zakazanych i cenzura, a także co to analfabetyzm i czym się różni od analfabetyzmu wtórnego, o postępie technicznym i o tym, jaki ma wpływ na rozwój kultury piśmiennej.
Jesteś załogantem na jednym z trzech statków Krzysztofa Kolumba, wyruszasz w nieznane i nie wiesz, jak potoczą się Twoje losy. Rozwiązując zadania, poznajesz też innych podróżników, którzy odkrywali świat.
Dawno temu, Gdańsk odwiedził olbrzym, który podarował Gdańszczanom niezwykłe dary. Co to było i gdzie można te dary odnaleźć? Poznajcie piękną opowieść o szczodrym stolemie, pracowitym mistrzu Baltazarze i pięknym mieście Gdańsku.
Jan Heweliusz – Gdańszczanin – astronom, piwowar i ławnik. Przyjaciel Jana III Sobieskiego, pierwszym w historii zagranicznym członkiem londyńskiego Royal Society. Jak wygląda Księżyc, co to jest Tarcza Sobieskiego i co wspólnego ma papuga z pożarem w pracowni Mistrza Heweliusza?
Dawno, dawno temu po świecie chodził sobie mądry i dobry Szklany Człowiek. Pewnego smutnego dnia wydarzyło się coś bardzo strasznego i Szklany człowiek rozpadł się na tysiące szklanych drobinek. Znajdź jego ślady ukryte w bibliotece i pomóż nam stworzyć go na nowo. Zajęcia wokół opowiadania Beaty Krupskiej „Szklany człowiek”.
Skąd się wzięły nazwy miejscowości? Czy coś oznaczają? Jaki mają związek z podaniami i legendami? Kto je wymyślił?
Prezentacja (ok. 30 min) zakończona zadaniem polegającym na wymyśleniu, skąd pochodzą nazwy dzielnic Gdańska na podstawie proponowanych w prezentacji tropów. Spotkanie zakończone czytaniem wymyślonych przez dzieci opowieści.
Rośniecie jak na drożdżach i oleju w głowie wam nie brak. To widać jak na dłoni. Ale teraz trzeba zakasać rękawy i zabrać się do pracy (oby nie była to praca syzyfowa). Sami zobaczycie, że Wasze pomysły będą sypać się jak z rogu obfitości!
Zadania polegające na rozpoznawaniu związków frazeologicznych, ich cech charakterystycznych i szukaniu źródeł ich pochodzenia.
„Dziewiątka” oferuje także różnorodną ofertę zajęć dla grup przedszkolnych. W sprawie ustalania terminów i tematów prosimy o kontakt: 58 553 05 51.