Oferta zajęć dla grup zorganizowanych

Propozycje dla klas I-III

  • Smok Wawelski w bibliotece, klasy I-III, czas trwania ok. 45 min

Legenda o Smoku Wawelskim jest przedstawiona dzieciom w formie teatrzyku kamishibai (japońskiej formy teatru ilustracji). Uczestnicy zajęć poznają lub przypomną sobie treść legendy. Wspólnie wykonamy zadania związane z fabułą, planem wydarzeń i Zamkiem Królewskim na Wawelu. Na zakończenie spotkania dzieci ozdobią poszczególne kartonowe elementy i zbudują wspólnie zamek.

  • Kosmos, klasy I-III, czas trwania ok. 45 min.

Zajęcia rozpoczynają się na dywanie od rozmowy na temat Wszechświata oraz  wysłuchania przez uczestników ciekawostek o kosmosie i astronautach. Następnie dzieci obejrzą film edukacyjny oraz rozwiążą wylosowane przez siebie wcześniej zagadki. Kończąc nasze spotkanie, trzeba będzie wykorzystać swoją kreatywność i wyobraźnię, ponieważ zaprosimy uczestników do stworzenia własnej planety.

  • Bałtycka flądra, klasy I-III, czas trwania ok. 45 min.

Na wstępie zapoznajemy dzieci z legendą o flądrze. Nawiązując do miejsca występowania ryby i posługując się prezentacją, opowiadamy o Bałtyku, ciekawostkach z nim związanych, roślinach, ptakach i rybach występujących w tych wodach. Następnie dzieci wykonają w technice origami swoją rybkę. Podsumowaniem zajęć będzie quiz edukacyjny z wiedzy o Bałtyku.

  • Skąd się bierze książka? Klasy I-II, czas trwania ok. 45 min.

Kim jest wydawca, bez czego książka na pewno nie powstanie? Czy książki zawsze powstawały w ten sam sposób? Na te pytania i wiele innych odpowiemy podczas naszego spotkania. Prześledzimy drogę książki od samego początku, kiedy powstaje w głowie autora, do chwili, gdy trafia ona do rąk czytelnika. Zwiedzimy bibliotekę, przypomnimy sobie, jakie są zasady wypożyczania, a pod koniec spotkania każde dziecko wykona własną zakładkę do książki.

Propozycje dla klas IV-VII

  • Bajka wszystkomogąca. Zajęcia twórcze dla dzieci z IV-V klas, czas do 60’.

Pewnego razu postacie ze znanych bajek wysypały się z kart swoich książek. Nie wiadomo, czy przestały im się podobać, czy – znudzili się swoimi historiami. Twoim zadaniem będzie stworzyć własną opowieść, której znani bohaterowie przeżyją nowe przygody i spotkają nowych przyjaciół w nowych wymyślonych przez Ciebie miejscach.

Ćwiczenie kreatywności, sprawności językowej, konstruowania opowiadań z wykorzystaniem znanych baśni i bajek.

  • Pięciu nieudanych. Zajęcia twórcze dla dzieci z klas IV-V, czas do 60’.

Zabawa w wymyślanie historii na podstawie opowiadania Beatrice Alemagna „Pięciu nieudanych”. Co by się stało, gdyby bohaterów jej historii włożyć w inną fabułę? Jak by się zachowywali, co przeżyli? Nie ma złych odpowiedzi, nie ma złych rozwiązań. To zadanie, w którym ogranicza Was jedynie Wasza wyobraźnia (no i czas).

  • Bogowie i herosi – gra mitologiczna. Zajęcia dla dzieci z klas VI-VII, czas ok. 120’.

Jesteście drużynami herosów, które rywalizują ze sobą o laur zwycięstwa. Rozpoznajecie bogów greckich, walczycie z potworami, unikacie niebezpieczeństw i dzięki swoim roztropnym odpowiedziom zdobywacie Olimp.

Powtórka z mitologii greckiej, z elementami historii i geografii w formie grywalizacji.

  • Do czego służy biblioteka? Warsztaty z edukacji bibliotecznej dla klas V-VII, czas ok. 60’

Kto wpadł na to, żeby gromadzić książki w jednym miejscu i po co to robiono? Co to jest ISBN i czy wszystkie książki go mają? Co jest ważniejsze – tytuł czy autor? Ilu ludzi potrzeba, by powstała książka? Jak działa katalog biblioteczny i czy wszystkie biblioteki są takie same? Czym się różni książka beletrystyczna od popularnonaukowej i naukowej i co z tego rozróżnienia wynika? Czy można bać się książki?

Zajęcia pomagające dzieciom nauczyć się korzystania z bibliotek i katalogów. W formie zabawy uczy wyszukiwania potrzebnych informacji i treści. Pokazuje różnorodność bibliotek i ich zasobów.

  • Kiedy słońce było bogiem – opowieści o wierzeniach dawnych Słowian. Zajęcia dla dzieci klas V-VI z elementami warsztatowymi, czas ok. 60’.

Jak powstał świat Słowian? Kto nim rządził? Co się działo z człowiekiem po śmierci? Co było straszniejsze – rozgniewać boga czy demona? Posłuchajcie opowieści o wierzeniach ludzi, którzy dawno temu zamieszkiwali te tereny.

Przedstawienie mitologii słowiańskiej, kosmogonia i teogonia, powtórzenie informacji o micie, czytanie ze zrozumieniem.

  • Mity i ich znaczenie dla ludzi – prezentacja z elementami warsztatowymi dla dzieci z klas V-VI, czas ok 60’.

Co to są mity, skąd się wzięły, czym się charakteryzują? Przegląd przepisów na stworzenie świata i człowieka. Czy bogów da się lubić? Co mają wspólnego mity o herosach z komiksami Marvela? Po co współczesnemu człowiekowi wiedza o starożytnych mitologiach? Czy istnieją mity współczesne?

  • Od pisma klinowego do kodów binarnych; od papirusu do ebooka – opowieść o tym, jak powstawała współczesna kultura – prezentacja dla klas IV-VI czas ok 60’.

Prezentacja o tworzeniu się przekazów piśmiennych i ich przełomowych momentach.

Opowiemy o pierwszych zapisach i o tym, kto pisał na pergaminie a kto na papirusie; przyjrzymy się średniowiecznym inkunabułom i pracy zecera. Poznamy Jana Gutenberga i wpływ jego wynalazku na rozwój cywilizacji. Dowiemy się, co to jest indeks ksiąg zakazanych i cenzura, a także co to  analfabetyzm i czym się różni od analfabetyzmu wtórnego, o postępie technicznym i o tym, jaki ma wpływ na rozwój kultury piśmiennej.

  • Podróże z Kolumbem – zabawa edukacyjna dla IV-V klasy. Czas ok. 60’.

Jesteś załogantem na jednym z trzech statków Krzysztofa Kolumba, wyruszasz w nieznane i nie wiesz, jak potoczą się Twoje losy. Rozwiązując zadania, poznajesz też innych podróżników, którzy odkrywali świat.

  • Stolemowe dary – zajęcia o zabytkach Gdańska na podstawie legendy o Stolemie,  dla klas IV-V, czas ok. 60’

Dawno temu, Gdańsk odwiedził  olbrzym, który podarował Gdańszczanom niezwykłe dary. Co to było i gdzie można te dary odnaleźć?  Poznajcie piękną opowieść o szczodrym stolemie, pracowitym mistrzu Baltazarze i pięknym mieście Gdańsku.

  • Papuga Heweliusza – zajęcia dla klas IV-V – zajęcia wokół biografii i pracy J.Heweliusza, czas ok. 60′

Jan Heweliusz – Gdańszczanin – astronom, piwowar i ławnik. Przyjaciel Jana III Sobieskiego, pierwszym w historii zagranicznym członkiem londyńskiego Royal Society. Jak wygląda Księżyc, co to jest Tarcza Sobieskiego i co wspólnego ma papuga z pożarem w pracowni Mistrza Heweliusza?

  • Szklany człowiekzajęcia dla klas IV-V wokół opowiadania Beaty Krupskiej „Szklany człowiek”, czas ok. 60’

Dawno, dawno temu po świecie chodził sobie mądry i dobry Szklany Człowiek. Pewnego smutnego  dnia wydarzyło się coś bardzo strasznego i Szklany człowiek rozpadł się na tysiące szklanych drobinek. Znajdź jego ślady ukryte w bibliotece i pomóż nam stworzyć go na nowo. Zajęcia wokół opowiadania Beaty Krupskiej „Szklany człowiek”.

  • Tropimy toponimy – czyli o nazwach miejscowości – zajęcia dla dzieci klas V-VI, czas. ok. 60’

Skąd się wzięły nazwy miejscowości? Czy coś oznaczają? Jaki mają związek z podaniami i legendami? Kto je wymyślił?

Prezentacja (ok. 30 min) zakończona zadaniem polegającym na wymyśleniu, skąd pochodzą nazwy dzielnic Gdańska na podstawie proponowanych w prezentacji tropów. Spotkanie zakończone czytaniem wymyślonych przez dzieci opowieści.

  • Umarł w butach – zabawa związkami frazeologicznymi dla IV-VI klasy, czas ok. 60’

Rośniecie jak na drożdżach i oleju w głowie wam nie brak. To widać jak na dłoni. Ale teraz trzeba zakasać rękawy i zabrać się do pracy (oby nie była to praca syzyfowa). Sami zobaczycie, że Wasze pomysły będą sypać się jak z rogu obfitości!

Zadania polegające na rozpoznawaniu związków frazeologicznych, ich cech charakterystycznych i szukaniu źródeł ich pochodzenia.

„Dziewiątka” oferuje także różnorodną ofertę zajęć dla grup przedszkolnych. W sprawie ustalania terminów i tematów prosimy o kontakt: 58 553 05 51.