Czwartą i zarazem ostatnią książką nominowaną do Pomorskiej Nagrody Literackiej „Wiatr od morza” w kategorii Pomorska Książką Roku jest pozycja zatytułowana „Wrzeszcz! Mikołaj Trzaska – autobiografia”. Z Mikołajem Trzaską rozmowę przeprowadzili Tomasz Gregorczyk i Janusz Jabłoński. Książka została wydana przez Wydawnictwo Literackie.
„Wnikliwy portret jednego z najbardziej cenionych polskich improwizatorów na scenie światowej. Niedoszły malarz, nieokiełznany improwizator, nagradzany autor muzyki do filmów Wojciecha Smarzowskiego, kochający mąż i ojciec, dyslektyk erudyta, człowiek próbujący nieustannie odnaleźć równowagę na szalonym rollercoasterze życia…
Autobiografia Mikołaja Trzaski to bezkompromisowe i szczere podsumowanie pierwszej pięćdziesiątki i ponad trzydziestu lat aktywności muzycznej. Muzyk opowiada o dramatycznych losach swojej rodziny z okresu wojny, o Żydach i folksdojczach, wreszcie o wieloletnim przepracowywaniu traum.
Razem z Mikołajem Trzaską przenosimy się w czasy jego młodości na wielobarwnych peryferiach tak zwanej PRL-owskiej szarzyzny, czytamy o ekscesach Totartu i sceny yassowej.
Trzaska odkrywa karty, zabierając nas w pełną zaskoczeń podróż po swoim życiu i, oczywiście, świecie muzyki improwizowanej. Błyskotliwie i bez ogródek zgłębia przed czytelnikiem tajniki procesu twórczego, opowiada o nietuzinkowych ludziach, jakich spotkał na swojej drodze – od Tymona Tymańskiego po Petera Brötzmanna – o podróżach i mozolnym procesie budowania twórczej pewności siebie.
Owszem, Wrzeszcz to historia życia wybitnego muzyka, ale przede wszystkim jest to kreślony wprawną ręką, czasem mroczny, czasem tchnący nadzieją autoportret człowieka, który nie chce siebie upiększać. Taki jest Trzaska.” (Źródło: Wydawnictwo Literackie)
Mikołaj Trzaska: Saksofonista, klarnecista, kompozytor muzyki filmowej. Edukację artystyczną otrzymał w Liceum Plastycznym oraz na wydziale malarstwa oraz pracowni multimedialnej na Gdańskiej ASP. Jego początki drogi muzycznej przypadły na początek studiów, kiedy to po raz pierwszy chwycił za saksofon altowy, który towarzyszy mu do dziś. Twórczym zapalnikiem był jass, artystyczno-społeczny ruch, który na przełomie lat 80 i 90-tych zbuntował się przeciw skostnieniu polskiego jazzowego środowiska. Wraz z Tymonem Tymańskim i grupą przyjaciół, zmienili oblicze polskiej muzyki jazzowej. Trzaska był współzałożycielem najważniejszej formacji yassu – legendarnej Miłości oraz liderem równie kreatywnego Łoskotu. Choć impet yassu wygasł wiele lat temu, stał się czołową postacią krajowej sceny improwizowanej. Po okresie yassowym, nagrał kilka skupionych i wyciszonych płyt z sekcją braci Olesiów. Akompaniował poetom – Świetlickiemu i Andruchowyczowi, tworzy projekty muzyczno-literackie z Andrzejem Stasiukiem. Dziś jest liderem, międzynarodowego kwartetu – Inner Ear, kwartetu klarnetowego IRCHA, duńsko-polskiego tria Volumen, członkiem m.in: Resonance – Kena Vandermarka, Magic – Joe McPhee. Jest popularyzatorem muzyki żydowskiej, którą wykonuje i tworzy z grupą Shofar czyli Raphaelem Rogińskim i Maciem Morettim. Przede wszystkim jednak realizuje się na gruncie radykalnego współczesnego jazzu free. Podróżuje po świecie, współpracuje i nagrywa z tuzami światowej improwizacji, m.in. z Peterem Brötzmannem, Joe McPhee, Kenem Vandermakiem i Markiem Sandersem i Evanem Parkerem. Nagrał niezliczoną ilość płyt między innymi z Lesterem Bowie. Trzaska dał się poznać także jako kompozytor pisząc muzykę do filmów Wojciecha Smarzowskiego: Dom zły, Róża, Drogówka, Pod Mocnym Aniołem, Wołyń, Kler oraz Wesele2. Muzykę Trzaski muzykę można także usłyszeć w filmach Babisa Makridisa i Janisa Nordsa, Jest członkiem europejskiej i polskiej akademii sztuki filmowej, był wielokrotnie nominowany do nagrody Paszport Polityki, jest dwukrotnym laureatem Orłów a także nagrody indywidualnej za muzykę na Festiwalu w Gdyni. Od kilku lat pracuję ze studentami na kierunku Wiedza o filmie i kulturze audiowizualne na Uniwersytecie Gdańskim.