Efekt Youtube’a: seans filmowy w American Corner Gdańsk

Na zakończenie wakacji mamy dla Was kolejny pokaz z cyklu DocAmerica!

W najbliższy piątek, 30 sierpnia o godz. 17:00 zapraszamy Was na dokument o jednym z największych serwisów społecznościowych. W 2005 roku trójka studentów informatyki i byłych pracowników firmy PayPal założyła portal, na którym każdy mógł podzielić się swoimi filmami ze społecznością. Pierwszym opublikowanym na YouTube materiałem był 19-sekundowy filmik zatytułowany „Ja w ZOO”, na którym jeden z założycieli – Jawed Karim, prezentował wybieg dla słoni. Nowo założony serwis rozwijał się w zawrotnym tempie, a fanów oglądania i nagrywania amatorskich filmików z każdym miesiącem przybywało. Rok po zarejestrowaniu, domena została kupiona przez Google za 1,65 miliarda dolarów, czyniąc z jej twórców multimilionerów. Czy ktoś jednak mógł przewidzieć, czym stanie się platforma kilkanaście lat później?
Dziś YouTube liczy sobie blisko 2.5 miliarda użytkowników, a serwis, który początkowo miał dawać pole ekspresji użytkownikom z całego świata, stał się maszynką do zarabiania olbrzymich pieniędzy i miejscem, gdzie polaryzujące i radykalne treści są na porządku dziennym. A wszystkim tym zarządza mityczny algorytm.
Tą fascynującą ewolucję platformy ukazał reżyser Alex Winter w filmie „Efekt Youtube’a”(2022). Dokument przygląda się nie tylko zmianom jakie zaszły w samym serwisie, ale też zadaje pytanie jak YouTube wpłynął na nas, użytkowników sieci.
To end the summer vacation, we have for you another screening in the DocAmerica series! This Friday, August 30, at 5pm, we invite you to a documentary about one of the largest social networking sites.
In 2005, three computer science students and former PayPal employees founded a site where anyone could share their videos with the community. The first video published on YouTube was a 19-second video titled “Me at the zoo,” in which one of the founders, Jawed Karim, showed off an elephant enclosure. The newly founded site grew at a dizzying pace, and the number of fans watching and recording amateur videos increased every month. A year after registration, the domain was bought by Google for $1.65 billion, making its creators multimillionaires. But could anyone have predicted what the platform would become a dozen years later?
Today, YouTube has nearly 2.5 billion users, and the site, which was originally intended to give room for expression to users from all over the world, has become a machine for making huge money and a place where polarizing and radical content is the order of the day. And all of this is managed by a mythical algorithm.
This fascinating evolution of the platform is portrayed by director Alex Winter in the film “The Youtube Effect” (2022). The documentary looks not only at the changes that have taken place in the service itself, but also asks how YouTube has affected us, the users of the web.
Filia American Corner Gdańsk
Data wydarzenia Godzina wydarzenia
17:00