Serdecznie zapraszamy do Galerii Otwartej w Bibliotece Głównej na kolejną z cyklu wystaw organizowanych we współpracy z Akademią Sztuk Pięknych w Gdańsku.
Wystawę można oglądać do 28 września w godzinach pracy Biblioteki Głównej.
W instalacji A ta pustka, to najpewniej głód*, będącej głównym elementem wystawy, znaczenie zastawy stołowej jest poddawane interpretacji. Naczynia codziennego użytku stały się pretekstem do opisania emocji związanych z odczuwaniem braku obecności bliskiej osoby. Wspomnienia dotyczące smaków i przeżyć zamknięte są w kulinarnych przepisach, dziedziczonych przez kolejne pokolenia.
Mateusz Michalczyk: Instalacja, którą przygotowałem do przestrzeni Galerii Otwartej zbudowana jest głównie z ceramiki. W mojej twórczości gliniane obiekty często dopełniam również elementami wykonanymi z innych tworzyw. Wykorzystuję także chętnie rośliny, które konserwuję poprzez proces suszenia lub świeżo zebrane odciskam w glinie, utrwalając w ten sposób ich naturalne kształty i fakturę.
W wyniku tego zabiegu, w najnowszej instalacji odnoszę się do zastawy stołowej, która nie jest tylko zbiorem naczyń ceramicznych. Dzięki temu, staje się kompletnym obiektem rzeźbiarskim, w którym talerze są tylko pretekstem by opowiedzieć
o wspomnieniu smaku, do którego z sentymentem powracamy.
Podczas rzeźbienia, główną inspiracją były dla mnie zapiski, wyrwane kartki, wycinki z gazet, pośpieszne notatki gromadzone w zeszycie z przepisami kulinarnymi. Zbierane latami receptury zapisane na papierze noszą na sobie odciski palców, które podczas pracy nad różnymi daniami, zostawiały po sobie widoczne ślady.
Kiedyś, codziennie używany zeszyt, zużyty i powszedni; teraz stał się dla mnie drogocenną księgą. Za każdym razem, gdy sięgam po ten notatnik, ostrożnie kartkuję strona po stronie, by nie zniszczyć już rozmazanych przez czas przepisów. Korzystam z tego rękopisu i próbuję odtworzyć smaki w nim zapisane. Mimo moich starań,
by najwierniej odtworzyć każdy przepis, potrawom brakuje tego najważniejszego składnika.
Autor fotografii: Grzegorz Haasa
Oprawa graficzna: Ula Bruno, Mateusz Michalczyk
Wydarzenie wpisuje się w cykl wystaw w Galerii Otwartej organizowanych we współpracy z Akademią Sztuk Pięknych w Gdańsku. Cykl ten ma wyjątkowy charakter dialogu tradycji literackiej w sztuce.
Kurator cyklu Prof. ASP dr hab. Małgorzata Kręcka-Rozenkranz
Koordynator cyklu starszy kustosz Anna Kwiatkowska
*tytuł instalacji zaczerpnięty z: K. Nosowska, Nie więcej, Miłość Uwaga Ratunku Pomocy, Hey, Universal Music Polska, 2009