Szkoła rodzica – warsztaty

Zapraszamy do udziału w darmowych warsztatach skierowanych do rodziców.

Na obydwa bloki tematyczne obowiązują zapisy:
telefonicznie: 58 553-10-22
lub mejlowo:

 

1. Pozytywna dyscyplina – warsztaty dla rodziców przedszkolaków – 10 spotkań, w poniedziałki, od 22.04.2024 w godz. 17:30-19:30 w Filii Naukowej

 

Dyscyplina z języka łacińskiego to nauka. Według Pozytywnej Dyscypliny w relacjach z  małymi dziećmi dyscyplina polega na nauce  tego, jakie zasady dorosły chce przekazać  dziecku, a potem uprzejmie i stanowczo  wprowadzać je w życie. Należy przyjąć, że od  razu nie nastąpi ,,dobre zachowanie”.  Potrzeba czasu, umiejętności, poszukiwania i znajdowania rozwiązań oraz ustalania granic.  Głównym założeniem Pozytywnej Dyscypliny  jest teza, że dzieci (dorośli też) zachowują się lepiej, kiedy czują się lepiej. Największą  motywacją zachowania jest potrzeba  przynależności, znaczenia, bliskich relacji,  poczucia wartości (Alfred Adler). Wszystkie  relacje indywidualne powinny opierać się na szacunku i poszanowaniu godności (Rudolf  Dreikurs).  Rozpoczęcie edukacji przez dziecko jest  momentem stresującym zarówno dla niego  jak i dla rodziców. Wiedza i umiejętne  wsparcie małego dziecka może ułatwić adaptację, pierwsze kroki w nowym  środowisku oraz poprawić funkcjonowanie relacji w rodzinie. W oparciu o pozytywną  dyscyplinę rodzice zyskają wskazówki, jak  wspierać rozwój społeczno-emocjonalny  dziecka w wieku przedszkolnym. Zagadnienia  pozytywnej dyscypliny jak i wieloletnie doświadczenie prelegentek w pracy z dziećmi  pozwolą rodzicom zdobyć odpowiednie  kompetencje.  Warsztaty te mogą dostarczyć rodzicom skutecznych sposobów, aby wspólnie z  dzieckiem przejść przez lata pełne wyzwań.  Pokazują praktyczne pomysły, które  zapewnią dzieciom najlepszy start w życiu.

    1. Kocham Cię i odpowiedź brzmi ,,Nie” – rodzice dowiedzą się jak z szacunkiem dla dziecka przeprowadzić go przez trudną sytuację, trzymając się wyznaczonego przez  siebie celu. 
    2. Błędne strategie -dziecko przejawiające niewłaściwe zachowanie próbuje uzyskać poczucie przynależności  stosując błędne sposoby. Dorosły który umie  rozpoznać ten stan, potrafi pomóc dziecku. 
    3. Mózg jak dom (,,jak na dłoni”)- rodzice poznają, co dzieje się w mózgu, kiedy tracimy nad sobą kontrolę w sytuacji stresu. 
    4. Komunikaty wspierające kontra pochwały – poznanie różnicy pomiędzy pochwałą a zachętą oraz długoterminowych  skutków takich komunikatów. 
    5. Chcesz mieć rację czy relację.
    6. Cztery ,,P” pomyłek – uświadomienie rodzicom, że pomyłki i błędy są szansą na naukę. 
    7. Kary – co zamiast nich.
    8. Wspieranie kontra zniechęcanie
    9. Spotkanie rodzinne – dzieci mogą być kreatywne i odpowiedzialne, ale dorosły musi dać im  możliwość wykazania się.  Spotkania są okazją, aby pod okiem rodziców uczyły się współpracy, rozwiązywania  problemów.
    10. Continuum zmiany


2. Empatyczna szkoła rodzica – warsztaty dla rodziców nastolatków – 10 spotkań, we wtorki, od 23. 04.2024 w godz. 17:00-20:00 w Filii Naukowej          

 

Głównym  celem jest wspieranie rodziców i  wychowawców w radzeniu sobie w  codziennych kontaktach z dziećmi i  młodzieżą. Nauka umiejętności lepszego porozumiewania się, refleksja nad własną  postawą wychowawczą, wymiana  doświadczeń, to małe kroki ku głębszej  relacji, dającej zadowolenie, poczucie  wzajemnej bliskości. To także nauka dialogu i kształtowanie więzi opartych na wzajemnym  szacunku.  Ucząc umiejętności otwartego  porozumiewania się w rodzinie program  jednocześnie przyczynia się do budowania  silnej więzi między rodzicami a dziećmi, sprawia, że jest on także programem profilaktycznym.

Tematyka zajęć warsztatowych obejmuje: 

    1. Potrzeby rozwojowe wieku dorastania; zachowania dysfunkcyjne jako  przejaw nieefektywnej realizacji potrzeb. 
    2. Charakterystyka okresu dojrzewania; zmienność nastrojów „ jak pomóc nastolatkowi radzić sobie z uczuciami”. 
    3. Zasady, normy, granice. Co chroni przed zachowaniami ryzykownymi. Umiejętność wprowadzania i egzekwowania norm. 
    4. Potrzeba autonomii a zachęcanie do współpracy; rezygnacja z kontroli na rzecz odpowiedzialności i samodyscypliny. 
    5. Ponoszenie konsekwencji zamiast tradycyjnego karania.
    6. Wspólne rozwiązywanie problemów.
    7. Jak rozmawiać na tzw. trudne tematy (seks, używki, reklamy, media) 
    8. Spotkanie z młodzieżą.
    9. Spotkanie rodziców przygotowujące do spotkania z młodzieżą. 
    10. Wspólne spotkanie rodzice – młodzież.
Data wydarzenia Godzina wydarzenia
17:00